O technologii na głos – Odcinek 98: Zrównoważone dostawy | Cykl „Obok logistyki”

zdjęcie okładki podcastu "O technologii na głos", z Martą Cudziło na 1. planie, z logiem Łukasiewicz - PIT, logiem podcastu i tytułem "Zrównoważone dostawy"

💡W Poznaniu działa już mikrohub przeładunkowy, z którego kurierzy na rowerach rozwozić będą paczki do odbiorców w centrum miasta. Czy dostawy będą szybsze? Ile paczek zabierze rowerowy kurier?

💡 O mikrohubie, ale też o zachęcaniu klientów sklepów internetowych do wybierania bardziej zrównoważonych form dostawy, Małgorzata Lamperska rozmawia z Martą Cudziło, kierownikiem Grupy Badawczej Logistyki i zastępcą dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym.

Zrównoważone dostawy: jak logistyka ostatniej mili może zmniejszyć ślad węglowy?

Każda przesyłka kupiona online zostawia ślady – nie tylko te widoczne, jak opakowanie, ale również ukryte, np. ślad węglowy transportu. Jak zmniejszyć negatywny wpływ dostaw na środowisko? Odpowiedzią są mikrohuby logistyczne i rowery cargo, które rewolucjonizują dostawy ostatniej mili.

Logistyka ostatniej mili – największe wyzwanie ekologiczne

Ostatnia mila, czyli finalny etap dostawy paczki do odbiorcy, ma kluczowe znaczenie dla ekologii. Tradycyjnie odbywa się on furgonetkami spalinowymi, które generują emisję CO₂, zajmują przestrzeń w miastach i przyczyniają się do korków. Alternatywą są mikrohuby przeładunkowe – małe punkty w centrach miast, w których przesyłki przeładowuje się na ekologiczne środki transportu, np. rowery cargo.

Mikrohuby i rowery cargo – nowoczesne rozwiązanie w logistyce

Mikrohuby, jak ten wdrażany w ramach projektu GRETA, to niewielkie centra logistyczne, często wykonane z materiałów z recyklingu i zasilane energią słoneczną. Dzięki nim:

  • Zmniejsza się liczba spalinowych pojazdów w centrach miast,
  • Dostawy są szybsze i bardziej elastyczne – rowery mogą omijać korki,
  • Kurierzy rowerowi łatwiej znajdują miejsca parkingowe i nie blokują ruchu.

W ramach testów dostawy realizowane przez firmę GLS pokazują, że jeden rower cargo może przewieźć do 45 małych paczek na dystansie 15-20 km na jednym kursie.

Czy konsumenci chcą ekologicznych dostaw?

Badania pokazują, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na ślad węglowy przesyłek i wybierają opcje bardziej ekologiczne, np. paczkomaty zamiast dostawy do drzwi. Jednak gotowość do zapłacenia więcej za ekologiczną dostawę wciąż pozostaje niska.

Projekt GreenTurn, współrealizowany nasz Instytut, bada postawy konsumentów i wdraża rozwiązania zwiększające świadomość ekologiczną – np. informowanie o emisyjności różnych opcji dostawy w sklepach internetowych.

Ekologiczne opakowania i zwroty – kolejny krok ku zrównoważonej logistyce

Oprócz sposobu dostawy, duże znaczenie dla ekologii mają także opakowania. Klienci oczekują, że będą one biodegradowalne, wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i pozbawione plastikowych wypełniaczy.

Również zwroty stanowią wyzwanie – zamawianie kilku rozmiarów odzieży czy nieprzemyślane zakupy zwiększają liczbę transportów i emisję CO₂. W ramach badań nad zrównoważoną logistyką analizowane są sposoby na zmniejszenie liczby zwrotów, np. poprzez lepsze opisy produktów w sklepach online.

Przyszłość logistyki – ekologiczne, szybkie i efektywne dostawy

Zmiany w branży logistycznej już trwają. Projekty takie jak GRETA i GreenTurn pokazują, że możliwe jest pogodzenie efektywności dostaw z dbałością o środowisko. W miastach na całym świecie rozwija się koncepcja współdzielonych mikrohubów, które mogą znacząco ograniczyć ruch samochodów dostawczych i emisję spalin.

Wizualizacja środków transportu i innych elementów globalnej sieci logistycznej - widoczny samolot, samochody ciężarowe, kontenery, statek

Sprawdź, o co chodzi w projekcie GRETA