O technologii na głos – Odcinek 98: Zrównoważone dostawy | Cykl „Obok logistyki”

💡W Poznaniu działa już mikrohub przeładunkowy, z którego kurierzy na rowerach rozwozić będą paczki do odbiorców w centrum miasta. Czy dostawy będą szybsze? Ile paczek zabierze rowerowy kurier?
💡 O mikrohubie, ale też o zachęcaniu klientów sklepów internetowych do wybierania bardziej zrównoważonych form dostawy, Małgorzata Lamperska rozmawia z Martą Cudziło, kierownikiem Grupy Badawczej Logistyki i zastępcą dyrektora Centrum Nowoczesnej Mobilności w Łukasiewicz – Poznańskim Instytucie Technologicznym.
Zrównoważone dostawy: jak logistyka ostatniej mili może zmniejszyć ślad węglowy?
Każda przesyłka kupiona online zostawia ślady – nie tylko te widoczne, jak opakowanie, ale również ukryte, np. ślad węglowy transportu. Jak zmniejszyć negatywny wpływ dostaw na środowisko? Odpowiedzią są mikrohuby logistyczne i rowery cargo, które rewolucjonizują dostawy ostatniej mili.
Logistyka ostatniej mili – największe wyzwanie ekologiczne
Ostatnia mila, czyli finalny etap dostawy paczki do odbiorcy, ma kluczowe znaczenie dla ekologii. Tradycyjnie odbywa się on furgonetkami spalinowymi, które generują emisję CO₂, zajmują przestrzeń w miastach i przyczyniają się do korków. Alternatywą są mikrohuby przeładunkowe – małe punkty w centrach miast, w których przesyłki przeładowuje się na ekologiczne środki transportu, np. rowery cargo.
Mikrohuby i rowery cargo – nowoczesne rozwiązanie w logistyce
Mikrohuby, jak ten wdrażany w ramach projektu GRETA, to niewielkie centra logistyczne, często wykonane z materiałów z recyklingu i zasilane energią słoneczną. Dzięki nim:
- Zmniejsza się liczba spalinowych pojazdów w centrach miast,
- Dostawy są szybsze i bardziej elastyczne – rowery mogą omijać korki,
- Kurierzy rowerowi łatwiej znajdują miejsca parkingowe i nie blokują ruchu.
W ramach testów dostawy realizowane przez firmę GLS pokazują, że jeden rower cargo może przewieźć do 45 małych paczek na dystansie 15-20 km na jednym kursie.
Czy konsumenci chcą ekologicznych dostaw?
Badania pokazują, że klienci coraz częściej zwracają uwagę na ślad węglowy przesyłek i wybierają opcje bardziej ekologiczne, np. paczkomaty zamiast dostawy do drzwi. Jednak gotowość do zapłacenia więcej za ekologiczną dostawę wciąż pozostaje niska.
Projekt GreenTurn, współrealizowany nasz Instytut, bada postawy konsumentów i wdraża rozwiązania zwiększające świadomość ekologiczną – np. informowanie o emisyjności różnych opcji dostawy w sklepach internetowych.
Ekologiczne opakowania i zwroty – kolejny krok ku zrównoważonej logistyce
Oprócz sposobu dostawy, duże znaczenie dla ekologii mają także opakowania. Klienci oczekują, że będą one biodegradowalne, wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu i pozbawione plastikowych wypełniaczy.
Również zwroty stanowią wyzwanie – zamawianie kilku rozmiarów odzieży czy nieprzemyślane zakupy zwiększają liczbę transportów i emisję CO₂. W ramach badań nad zrównoważoną logistyką analizowane są sposoby na zmniejszenie liczby zwrotów, np. poprzez lepsze opisy produktów w sklepach online.
Przyszłość logistyki – ekologiczne, szybkie i efektywne dostawy
Zmiany w branży logistycznej już trwają. Projekty takie jak GRETA i GreenTurn pokazują, że możliwe jest pogodzenie efektywności dostaw z dbałością o środowisko. W miastach na całym świecie rozwija się koncepcja współdzielonych mikrohubów, które mogą znacząco ograniczyć ruch samochodów dostawczych i emisję spalin.

Sprawdź, o co chodzi w projekcie GRETA
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ

23 stycznia 2025
O technologii na głos – Odcinek 100: Higiena cyfrowa

6 lutego 2025
O technologii na głos – Odcinek 101: Czy po Poznaniu będzie jeździć autonomiczny tramwaj?

28 listopada 2024
O technologii na głos – Odcinek 96: Bezpieczne parkingi dla kierowców pojazdów ciężarowych | Cykl „Obok logistyki”

21 listopada 2024